Ney Dersleri

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Ney dersleri - 2 -

Temel Sesler

 Bu dersimizde sizden daha fazla ses çıkartmanızı ve bazı perdelerin isimlerini öğrenmenizi rica edeceğim.

 Öğreneceğimiz sesler için Neyimizin arka kısmında bulunan perdeyi yani Aşiran Perdesini hep kapalı tutacağız.

 Birinci dersimizde değindiğimiz Aşiran Perdesin konusuna bir kez daha değinelim.

 Bu dersten sonra " Arka Perde " tabiri yerine artık sürekli olarak AŞİRAN PERDESİ tabirini kullanalım.

 Aşağıdaki resimde Aşiran Perdesini bir kez daha görmektesiniz :

 

 Bu açıklamadan sonra TEMEL SESLERE artık başlayabiliriz.

 Ney enstrumanında, diğer nefesli enstrümanların aksine, parmağımızın uçları ile değil de orta kısımlarını kullanacağımızı belirtmiştik.

Buna göre :

SOL ELİMİZDE KULLANACAĞIMIZ KISIMLAR :

 

SAĞ ELİMİZDE KULLANACAĞIMIZ KISIMLAR :

 

 şeklinde olmalıdır.

 Üstteki resimlerde gördüğünüz gibi, yüzük parmağımızı kullanırken orta bölümü kullanmak mümkün değildir;

  çünkü parmaklarımız yetişmez.

 Ney üflerken parmaklarımızda işareti ile belirtilen yerleri kullanmak, Ney üflemek için en uygun noktalar olacaktır.

Temel Sesler

 DİKKAT!! Daha önce de ifade ettiğim gibi Ney üflerken, Perdeleri tam kapatmalıyız !!

 Perdeleri tam kapatmazsak ses çıkmaz.

 Temel sesler konusuna Re notası ile başlayabiliriz :

 RE NOTASI: Klasik Türk Müziğinde bu perdenin ismi NEVA perdesidir.

 

 Kapatacağımız Perdeler:

 SAĞ EL : Baş Parmağımız ve Orta Parmağımız.

 SOL EL : Orta Parmağımız.

 Alttaki Resmi inceleyiniz :

 

 Aslında Re notası sadece Aşiran perdesi kapalı, diğer perdeler açık olarak da çıkar,

Aşağıdaki videoda gördüğünüz gibi parmaklarımız açık olabilir.

Ancak diğer notaları daha hızlı üfleyebilmek adına her iki elimizin orta parmaklarını kapatarak sesleri çalışacağız.

 Herhangi bir eser icrasında Re notasından sonra gelecek diğer notaları çıkartmak daha kolay olsun diye bu pozisyondan çalışıyoruz.

 İki elimizin orta parmakları Neyimizin orta perdelerine basılı olmaldır.

DO NOTASI: Klasik Türk Müziğinde bu perdenin ismi ÇARGÂH perdesidir.

 

  Kapatacağımız Perdeler :

  SAĞ EL : Baş Parmağımız, İşaret Parmağımız ve Orta Parmağımız.

  SOL EL : Orta Parmağımız.

  Alttaki Resmi inceleyiniz :

 

  Videomuz:

 

Sİ NOTASI: Klasik Türk Müziğinde bu perdenin ismi SEGÂH perdesidir.

  Kapatacağımız Perdeler :

  SAĞ EL : Baş Parmağımızi, İşaret

  Parmağımız, Orta Parmağımız ve Yüzük Parmağımız.

  SOL EL : Orta Parmağımız parmağımız.

  Alttaki Resmi inceleyiniz :

 

  Videomuz:

 

LA NOTASI : Klasik Türk Müziğinde DÜGÂH perdesidir.

 

  Kapatacağımız Perdeler :

  SAĞ EL : Baş Parmağımızi, İşaret Parmağımız, Orta Parmağımız ve Yüzük Parmağımız.

  SOL EL : İşaret Parmağımız ve Orta parmağımız.

  Alttaki Resmi inceleyiniz:

 

  Videomuz:

 

SOL NOTASI : Klasik Türk Müziğinde bu perdenin ismi RAST perdesidir .

 

  Kapatacağımız Perdeler :

  SAĞ EL : Baş Parmağımız, İşaret Parmağımız, Orta Parmağımız ve Yüzük Parmağımız.

  SOL EL : İşaret Parmağımız, Orta Parmağımız ve Yüzük Parmağımız.

  Diğer bir ifade ile tüm perdeler kapalı olacak .

  Alttaki Resmi inceleyiniz :

 

  Videomuz:

 

Ney enstrumandan çıkan sesler nasıl güçlendirilir

Düz Ses

 Düz ses üfleme ile ilgili Videomuz:

  Sesleri sağlamlaştırmak için uzun uzun düz ses üflemeliyiz.

  Neyimizden çıkan seslerin ıslık gibi değil de gür bir şekilde çıkmasını sağlamak için düz ses üflemeye ihtiyacımız vardır.

  Tüm nefesli enstrumanlar için geçerli olan bu düz ses üfleme, bir notayı nefesimiz bitene kadar üflemekten ibarettir.

 Siz de Re perdesinden başlayarak, sol perdesine kadar düz ses üfleyiniz.

  Videomuz:

 

 Kişisel görüşüm olarak Neye yeni başlayan arkadaşlarım için günde 100 adet düz ses üflenmesini son derece gerekli ve

faydalı buluyorum.

  Eğer dudağımız yorulduysa bir üst perdeden ya da Re perdesinden yeniden başlayıp, düz ses üfleyerek

  Sol perdesine kadar inmeye çalışınız.

Düz Seslerimizi ya da Neyden çıkan sesleri nasıl güçlendiririz:

Aşağıda vermiş olduğum örnek cümleler ya da melodiler de seslerimizi güçlendirir.

Ney enstrumanında seslerimizi geliştirmek için hazırladığımız 1.cümle ve örnek notamız;

 

Ney enstrumanında seslerimizi geliştirmek için hazırladığımız 2.cümle ve örnek notamız;

 

Ney enstrumanında seslerimizi geliştirmek için hazırladığımız 3.cümle ve örnek notamız;

 

Ney enstrumanında seslerimizi geliştirmek için hazırladığımız 4.cümle ve örnek notamız;

 

Ney enstrumanında seslerimizi geliştirmek için hazırladığımız 5.cümle ve örnek notamız;

 

Neyimi ne zaman değiştirmeliyim;

 İkinci dersimizi burada tamamladık.

 Bu Ders Sonundaki Hedeflerimiz :

 - Ney etüdlerine başlarken Re sesini uzun uzun üfleyelim ki artık dudağımızın pozisyonu otursun.

 - Daha sonra Do perdesinden ses çıkartmaya çalışalım.

 - Sesler sağlam ve temiz bir şekilde çıksın.

 - Daha sonra Si perdesinden Ses çıkartmaya çalışalım uzun uzun ses üfleyelim.

  - La perdesinden ses çıkartıyoruz uzun ses çıkartıyoruz, gereksiz nağmeler yapmıyoruz ve düz ses çalışıyoruz.

 - Sol perdesinden ses çıkartıyoruz MELODİ ÇALMIYORUZ ve DÜZ SES ÜFLÜYORUZ.

 En sonunda uzun uzun Sol sesi üflüyoruz.

 Sol sesini çikartmadan 3. dersimize geçmeyiniz.

 Hedeflerimizi tamamladıktan sonra 3. dersimize geçebiliriz.

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

© www.neyzenim.com Neyzen Zeki Sözen